Základní škola a Mateřská škola Potštát, okres Přerov
ZŠ a MŠPotštát, okres Přerov

Domácí vzdělávání

Individuální vzdělávání podle § 41 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) přináší řadu výhod. Mezi tyto výhody patří zejména možnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám, tempu a zájmům dítěte. Tento způsob vzdělávání podporuje rozvoj samostatnosti, zodpovědnosti a kreativního myšlení. Díky flexibilnímu rozvrhu je možné věnovat více času praktickým zkušenostem, projektům či hlubšímu zkoumání konkrétních témat. Rodiče nebo jiní pověření vzdělavatelé mohou přistupovat k dítěti osobněji a respektovat jeho individuální styl učení. Zároveň individuální vzdělávání umožňuje lépe sladit výuku s mimoškolními aktivitami a rodinným životem.

Toto domácí vzdělávání umožňuje rodičům rozhodnout, že jejich dítě bude vzděláváno mimo školu, tedy doma. Tento způsob vzdělávání přináší několik výhod:

  1. Individuální přístup – dítě má možnost se učit vlastním tempem, což je obzvlášť přínosné pro děti s různými vzdělávacími potřebami. Může se více zaměřit na oblasti, kde potřebuje podporu, a naopak urychlit výuku tam, kde dosahuje lepších výsledků.
  2. Flexibilita – domácí vzdělávání umožňuje rodičům flexibilně přizpůsobit rozvrh výuky a učební materiály potřebám a zájmům dítěte. Tento přístup může být výhodný v případě rodinných nebo jiných specifických okolností.
  3. Podpora přirozeného zájmu o učení – domácí vzdělávání může vést k větší motivaci dítěte, jelikož vzdělávací proces je více propojený s jeho osobními zájmy a aktivně se podílí na rozhodování o tom, co a jak se bude učit.
  4. Silnější rodinné vazby – vzdělávání doma může přispět k posílení vztahů mezi rodiči a dětmi, jelikož rodiče se více angažují v procesu vzdělávání a procházejí s dětmi učebními materiály.
  5. Bezpečné prostředí – některé děti mohou mít problémy s tradičním školním prostředím (např. šikana nebo zdravotní problémy). Domácí vzdělávání nabízí bezpečné prostředí, ve kterém si dítě může zvolit tempo a způsob, jakým se bude učit.
  6. Možnost přizpůsobení vzdělávacího plánu – Rodiče mohou podle potřeby přizpůsobit obsah výuky, což je výhodné pro děti, které mají speciální vzdělávací potřeby, nebo pro ty, které mají zájem o specifické oblasti vzdělávání, např. umění, sport, nebo vědecké disciplíny.
  7. Podmínky pro flexibilní organizaci času – rodiče mají možnost organizovat školní rok podle vlastního plánu, což znamená například flexibilitu ve volných dnech nebo organizování výletů, exkurzí a dalších aktivit, které mohou obohatit vzdělávací proces.

Je však nutné si uvědomit, že domácí vzdělávání vyžaduje vysokou míru zapojení rodičů a dobré organizace. Rodiče jsou odpovědní za plnění výstupů školního vzdělávacího programu a pravidelné kontroly pokroku dítěte, což může být náročné, ale zároveň to dává rodičům příležitost aktivně ovlivnit způsob vzdělávání jejich dítěte.

Domácí vzdělávání

Rychlý kontakt

ZŠ a MŠ Potštát,

Školní 76, Potštát, 753 62

Mgr. Kristýna Hynčicová, Ph.D.

ředitelka školy

reditel@zs-potstat.cz

tel.: 581 624 250

mobil: 607 515 815

 

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Jaký červenec, takový leden.

Pranostika na akt. den

Co červen nedá do klasu, červenec nažene v času.

Aktuální počasí

dnes, sobota 12. 7. 2025
slabý déšť 16 °C 10 °C
neděle 13. 7. déšť 24/11 °C
pondělí 14. 7. slabý déšť 26/13 °C
úterý 15. 7. slabý déšť 26/14 °C

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Svátek

Svátek má Bořek

Zítra má svátek Markéta

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Plán doučování